Kragh-IT

Onsdagsopdateringer – FAQ

I forbindelse med vores onsdagsopdateringer vil vi her forsøge at besvare spørgsmål, så godt vi kan.

Først Værd at vide (FAQ er nedenfor):

Husk at efterlade din pc stående tændt!

Da vi i aften/nat skal lave diverse opdateringer og antivirusscanninger på jeres IT-udstyr, bedes du sørge for at din pc står tændt her i aften fra kl. 17:00 og frem til i morgen tidlig.

Her er hvad du skal gøre:
1. Luk alle dine programmer ned
2. Log af computeren (Tryk på CTRL+ALT+DEL og vælg derefter ”Log af”)
3. Sluk evt. skærmen

Når du møder på arbejde i morgen, skal du starte med at genstarte din pc.

Bemærk at tændte pc’er vil få en eller flere tvungne genstarter i tidsrummet kl. 00:00 til kl. 06:00. Det er derfor vigtigt, at du har gemt dine data og lukket dine programmer, inden du går hjem i dag.

For at alt skal virke som forventet, skal pc’en være tændt og tilsluttet Internettet.

Hjælp din kollega, der ikke er på arbejde!

Du bedes kigge efter, om dine kollegaers pc’er står tændt, inden du går hjem. Hvis en pc er slukket, bedes du tænde den, og den vil være klar til opdateringer. Skærmen bør efterlades slukket.

FAQ (Frequent Asked Questions):

Hvorfor lige præcist fra kl. 17:00?
Kl. 17:00 starter antivirusscanningen af din pc.

Som sikkerhedssituationen er lige nu, bør din pc scannes for virus én gang om ugen. Dette har vi aftalt til hver onsdag kl. 17:00.

Hvor efterlader du pc’en?
Pc’en skal være efterladt ved login billedet – altså skal alle programmer være afsluttet, og brugeren skal være logget af.

Dette gælder for alle brugere – også dem der har en bærbar pc.

Hvad nu hvis jeg er ude at rejse?
Det er ligegyldigt, hvor den bærbare pc er i verden; bare den er tændt og tilsluttet Internettet.

Bemærk at de angivne tider er danske tider.

Går din pc i dvale?
Du bedes også kontrollere, at din pc ikke er sat til at gå i dvale.

Da der er mange forskellige måder, hvorpå dette kan være sat op på den enkelte pc, bedes du kontakte os, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din pc går i standby.

Hvad nu hvis jeg først ser denne e-mail torsdag eller senere?
Hvis du først læser denne e-mail i morgen torsdag (eller senere), samt hvis din pc af en eller anden grund ikke var tændt onsdag aften, kan du se bort fra vores e-mail, da vi sørger for at få opdateret din pc torsdag og/eller fredag formiddag. Ellers prøver vi igen næste onsdag. Er der vigtige opdateringer, der skal på din pc inden, vil vi sørge for at disse bliver installeret næste gang din pc er online.

Hvad nu hvis jeg skal bruge min pc her onsdag aften?
Hvis du skal bruge din pc her onsdag aften, bedes du give besked herom, så vi kan ekskludere den. Antivirusscanning vil dog køre uanset.

Er der vigtige opdateringer, der skal på din pc inden næste onsdag, vil vi sørge for at installere dem næste gang din pc er online.

Hvad nu hvis jeg ikke fik givet besked om, at jeg skal bruge min pc her onsdag aften?
Hvis du ikke fik givet os besked om, at du skal bruge din pc, kan du, med visse begrænsninger, alligevel benytte din pc. Den vil i perioder køre langsommere end normalt, og du må forvente, at pc’en i tidsrummet fra kl. 22:00 til kl. 06:00 (dansk tid) vil blive genstartet op til flere gange uden varsel, hvorfor arbejde i dette tidsrum ikke kan anbefales.

Hvad gør I ved min pc?
Først og fremmest sørger vi for at opdatere den med Microsoft opdateringer. Dernæst tjekker vi for, og opdatere mere end 100 forskellige 3. partsprogrammer såsom Java, Adobe Reader, Adobe Flash, Google Chrome, Firefox osv.

Derefter er det lidt forskelligt hvad vi gør. Det kan f.eks. være diskdefragmentering, fjernelse af temporære filer, flushning af DNS cachen og mange andre tekniske ting, som vi teknikere ved der skal/bør gøres, for at din pc kører bedre og mere optimalt.

Andre spørgsmål?
Skulle du have spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på telefon 7027 6117.